Beste werkgever van Nederland, nou én?

Inleiding:

Oasen is als maatschappelijk bedrijf in publieke handen. De aandeelhouders van ons bedrijf zijn de gemeenten in het oosten van Zuid-Holland waar we drinkwater aan de inwoners leveren. Oasen maakt drinkwater voor 750.000 mensen en 7.200 bedrijven. We leveren jaarlijks 48 miljard liter drinkwater aan onze klanten. Hiervoor gebruiken we zeven zuiveringsstations, negen pompstations en een watertoren. Ons kantoor bevindt zich in Gouda.

In 2014 werd Oasen verkozen tot beste werkgever in de categorie “Energie & Water”. Op zich geen separaat doel van het drinkwaterbedrijf. Maar we zien het als bekroning van hetgeen waar we als bedrijf sinds 2012 mee bezig zijn,  van een “klassiek” drinkwaterbedrijf naar een bedrijf waar en de klant, en de werknemer en onze omgeving (o.a. milieu, aandeelhouders) centraal staan. Door het scheppen van een werkklimaat waarin een ieder zich kan vinden, zijn we als bedrijf in staat onze klant 24 uur per dag, 7 dagen in de week verrassingsvrij drinkwater te leveren met een onberispelijke kwaliteit tegen de laagste maatschappelijke kosten.

In de presentatie zal u worden meegenomen in deze transitie.

Trainer/workshophouder:

prof.dr.ir. Walter van der Meer.
Directeur Oasen
Deeltijd hoogleraar Innovatieve Waterzuiveringsprocessen aan de TU Delft.

Titel:

Beste werkgever van Nederland, nou én?

Tijd en werkvorm:

Workshop bestaande uit een presentatie van circa 30 minuten met aansluitend en interactief deel.

Doelgroep:

Een ieder die direct of indirect betrokken is bij een cultuurverandering binnen zijn of haar werkkring.

Inhoud:

In de presentatie zal kort worden stilgestaan bij het hoe en waarom van de verschillende onderwerpen:

  • Heb een duidelijk verhaal over de ingezette verandering: wat wil je bereiken en waarom.
  • Neem de ”zachte” elementen mee: cultuur, stijl van leidinggeven.
  • Geef leidinggevenden meer ruimte en verantwoordelijkheden.
  • Geef ruimte voor verbetering en innovatie.
  • Betrek medewerkers bij de verdere uitwerking van je verhaal.
  • Maak duidelijk dat elk radartje in het geheel van belang is.
  • Stel gezamenlijk duidelijke kaders/randvoorwaarden op. (4 ogen principe, bij twijfel bespreken, ...)
  • Geef het goede voorbeeld.
  • Blijf in gesprek over de richting, de vorderingen en hoe het door leidinggevenden en medewerkers wordt ervaren.
  • Zorg voor stabiele basis (arbeidsvoorwaarden, bedrijfsmiddelen) en daarnaast maximale groei- en ontwikkelmogelijkheden.
  • Weet wat je medewerkers willen/verwachten in hun werkzame leven.