Mensen voor gebouwen

Hei –en Boeicop, april 2017
- Rolia Wiggelinkhuijsen in gesprek met Jan Korevaar -


De bedrijven Bouwonderneming Stout en Herkon uit Hardinxveld-Giessendam sluiten zich aan als Partner bij De Stichting BlauwZaam. Beide bedrijven, die onderdeel zijn van de Van Herk Groep, ondersteunen daarmee de ontwikkeling van activiteiten en initiatieven om de regio Alblasserwaard - Vijfheerenlanden de meest duurzame regio van Nederland maken:  de “achtertuin” van de ontwikkelende bouwer.

Wat doen Stout en Herkon en wat doet Jan Korevaar?
Herkon is de projectonwikkelaar binnen de groep. Bouwonderneming realiseert deze projecten, variërend van woningen tot kantoorgebouwen. Daarnaast bouwt Stout ook voor externe opdrachtgevers.
Jan is als commercieel manager verbonden aan beide bedrijven en heeft de ambitie het bedrijf verder te verduurzamen. Een belangrijke stap in de goede richting, is de certificering volgens de CO2-prestatieladder. Naast dat deze stap vanuit maatschappelijk oogpunt is ingegeven, is er commercieel gezien ook een noodzaak; de opdrachtgevers nemen in hun selectiecriteria steeds vaker op dat een opdrachtnemer ook duurzaam actief is. Het bedrijf kan zich met de duurzame uitstraling onderscheiden.  

Wachtend in de hal van het kantoor van Stout en Herkon, op dit gesprek met Jan kon ik via het scherm een indruk krijgen van hun bouwobjecten. Opvallend vaak viel in de beschrijvingen de woorden duurzaam en energieneutraal. En… ondanks dat het een landelijk opererend bouwbedrijf is zag ik toch ook veel gebouwen in het doelgebied van BlauwZaam: een CPO-project en een Brede School in Langerak, Bouter Kaas in Groot Ammers, appartementencomplex EVIA II in Gorinchem. Het project De Molenaer in Molenaarsgraaf, Damen Shipyard en Over de Vliet II in Schelluinen enz. (zie www.stout.nl/projecten).

In de hal lag ook een magazine van Stout en Herkon met de slogan “Mensen voor Gebouwen”. Ik legde Jan de vraag voor op welk van de drie woorden ik de klemtoon moet leggen én hoe ik me deze slogan tastbaar moet voorstellen? Hebben zij een speciaal personeelsbeleid, doen ze veel met Social Return On Investment (SROI) of moet ik me vooral richten op het woord Gebouwen waarin mensen prettig moeten kunnen leven en werken?

En Jan zou geen commercieel manager zijn als hij mij niet probeerde te overtuigen, dat het om alle drie de woorden gaat: “Onze interesse is de mens. Door goed naar elkaar te kijken en te luisteren, ontstaan pas echt mooie dingen!”

Over het Partnerschap:
Jan Korevaar: “Ondernemen is een vluchtige, hectische bezigheid en tijd nemen voor inspiratie schiet er vaak bij in”. Partner worden van BlauwZaam is één stap om die inspiratie op te doen en mee te werken aan de verduurzaming van de achtertuin”. Zij willen als Partner graag deelnemen in werkgroepen en meewerken aan de blauwe economie. Precies wat we ambiëren met het Partnerschap.

Het bestuur heet Bouwonderneming Stout en Herkon van harte welkom bij BlauwZaam.

Meer over het Partnerschap en de resultaten die we daarmee willen bereiken: www.blauwzaam.nl/content/pijlers/partners